Google Stadia

Google har endelig løftet sløret for sin længe ventede platform Stadia på Game Developers Conference 2019 i San Francisco. Google kaster sig hovedkulds ud på dybt vand med en spritny platform, der rykker spilverdenens fokus endnu mere i retning af streaming. Via denne streamingtjeneste vil spilleren få adgang til et stort antal spil på stort set alle slags enheder.

Googles Stadiaplatform fungerer som en cloudtjeneste på internettet og gør det muligt at bruge mange forskellige enheder, inklusive mobiltelefoner, computere, tablets og fjernsyn. Denne enkle og sociale gamingoplevelse spiller tæt sammen med YouTube, hvilket gør det muligt for spilleren at dele sit spil med hele verden på splitsekunder og at invitere venner og abonnenter til at være med.

Eftersom hele processingforløbet håndteres på Googles servere, er ydelsen ikke afhængig af, hvilken enhed man anvender. Derfor kan tjenesten love aldrig før sete hastigheder og HDR-understøttet 4K-opløsning - og det er kun begyndelsen. Google har lovet, at spilplatformen også snart vil komme til at understøtte 8K-indhold.

Google har også offentliggjort sin egen controller til Stadia, selvom brugeren ikke nødvendigvis skal have den for at kunne spille. Stadiacontrolleren er meget traditionelt designet med nogle få ekstra knapper. For eksempel kan en spilleren dele sit fremskridt med venner eller tilgå Google Assistant blot med et tryk på en knap. Controlleren forbindes til spillet ved at tilslutte den det samme wi-fi-netværk, som enheden kører på.

Indtil nu har Google dog ikke givet noget specifik dato for udgivelsen af den nye Stadiaplatform. Men Google har dog lovet, at tjenesten vil blive lanceret i dele af Europa og Nordamerika engang i løbet af 2019.